Riportalanyunk: Csoma Istvánné egyéni vállalkozó

-Elsőként a cég történetéről szeretnék hallani néhány szót.

- 12 évvel ezelőtt alapítottuk meg a vállalkozást. A férjem víz-, gáz-, központifűtés-szerelő, a szakmában dolgozik ma is. Sokat segítettem neki, a tervekhez a költségvetést, árajánlatokat általában közösen készítettük el, így lassan beletanultam a szakmába. A régióban – Gödöllőtől Hatvanig – a gázosítás 1992-ben kezdődött, ami igen sok munkát adott a férjemnek: több brigáddal is dolgoztatott, nagy volt az anyagszükséglet. Amikor már az egyes anyagokat másoknak is mi biztosítottuk, elhatároztuk, hogy épületgépészeti üzletet nyitunk. Ez eleinte a családi házunknál működött, később megvettük a szomszédos telket, ahol 1995-ben kialakítottuk a jelenlegi szaküzlet ősét, kis eladótérrel és nagy raktárral. Bár nemrégiben az épületet kibővítettük, egy nagyobb bemutatótermet építettünk, a terjeszkedésnek határt szab az ingatlan területe. Évről évre kisebbnek tűnik az üzlet: egyre több új technológia jelenik meg a szakmában, ezért bővülni kell. Most egy új telephely és üzlethelyiség megnyitását vettük tervbe. Az üzlet kialakítása nem eredményezte a kivitelezői profil megszűnését: férjem vállalkozása keretei között továbbra is épületgépészeti kivitelezéssel foglalkozik. Kölcsönösen segítjük egymást: én a papírmunkákban, ő pedig akkor, ha az üzletben valamilyen bonyolultabb szakmai kérdés vetödik fel.

-Milyen pozíciót foglal el a vállalkozás a terület fűtéstechnikai piacán?

- Itt, a Galga völgyében jó neve van az üzletnek, és próbáljuk is olyan szinten tartani, hogy megmaradjanak a vevőink. Vevőkörünk 60%-a szerelőkből áll, 40%-a lakossági vásárló. Ahhoz, hogy meg tudjuk tartani a szerelőket, napra késznek kell lenni. Abban is, hogy milyen újdonságok jelennek meg a szakmában, illetve az üzlet kínálatában is. Ez az egy kulcsa van a jó működésnek: hogyha a szerelő másnapra valamilyen különleges kazánt kér, akkor annak másnapra itt kell lennie, nem mondhatjuk azt, hogy a következő hétre megszerzem. Csak ezzel és az árainkkal tudjuk megfogni a vevőket.

- Valóban, több újdonságot is láttam a bemutatóteremben, például a dobozba szerelt D-ÉG osztó-gyűjtőt, ami azonnal szembe ötlik, ha a vevő belép az üzletbe.

- Ahogy mondtam, a szerelőknek ez az igénye. Egyrészt nekünk is mindenképpen utána kell néznünk az újdonságoknak, másrészt azokat a szerelőknek is meg kell mutatnunk. Ezért került a bemutatótérbe az új D-ÉG WC-tartály és a D-ÉG osztó-gyűjtő. Nézegessék, később esetleg üzlet lesz belőle. Még egyszer kiemelem: a szakmában igen dinamikus a fejlődés: két-háromévente új technológia jelenik meg a piacon. WEFATHERM sütős technológia vagy Hewing ötrétegű cső: mindig van valami új, és ha csak egy szerelő is dolgozik vele, akkor a terméket tartanunk kell az üzletben. Ez egyrészt a helyhiány miatt nehéz, másrészt a befektetés tőkeigénye miatt sem egyszerű követni a piacot. Gondolom, ez általános probléma.

 

- Milyen távolságokból érkeznek a vásárlók?

- A szaküzlettől mintegy 50 kilométeres távolságból még érkeznek vevők. Mondhatom azt, hogy egy-egy különleges termékért, amit máshol nem kapnak meg, eljönnek hozzánk.

- Nyilván ide tartoznak azoka termékek, amelyek csak a D-ÉG Pontokban kaphatók. Forgalmaznak más különleges terméket is?

- Igen, van olyan is, ami nem kimondottan a D-ÉG Pont hálózathoz tartozik. Legutóbb például Budapestről jött egy vásárló, aki már 15 üzletet végigjárt, de a legtöbb helyen azt sem tudták, hogy mi az a C-PVC. Gödöllőn valaki a mi boltunkat javasolta, és ki tudtuk szolgálni. Tehát egyes termékekért nagyon messziről is eljönnek hozzánk.

- Láttam kéziszerszámokat is az üzletben. Walter termékekkel például ritkán találkoztam máshol.

- Mi ezt tartjuk készleten: szerződésünk van a Rothenberger Kft.-vel, és a márkát ők forgalmazzák.

- Vállalkozása csatlakozott a D-ÉG Pont hálózathoz. Miért, és milyen befolyással volt ez a cég életére?

- A kulcsszó a DUNAFERR radiátor. Mivel az egyik legrégebbi D-ÉG áruház Kerepestarcsán van, mi az első perctől kezdve oda jártunk radiátorért. Egyrészt azért, mert a berendezéssel mindig meg voltam elégedve, másrészt a szerelők is szeretik, harmadrészt pedig: a termék magyar. Ez nagyon fontos szempont, az üzletben is ki szoktuk hangsúlyozni, és megfogja a vevőket. Ha elmondjuk, hogy ez a lengyel, ez német, ez török, ez pedig a magyar radiátor az legalább 50%-ot nyom a latba a választásnál. Beszerzünk mindenféle radiátort, amire igény van, de a DUNAFERR-ből mindig is tartottunk néhány darabot a járatos méretekből. A hálózat alakulásakor el kellett dönteni, hogy maradunk-e a DUNAFERR radiátornál, és belépünk a D-ÉG Pont Üzletláncba, vagy pedig átváltunk valami más radiátorra, és azt tartjuk készleten. Mivel úgy láttam, hogy mind a szerelők, mind a lakosság a DUNAFERR radiátort keresi leginkább, a D-ÉG-gel való együttműködést választottam. További érv volt e mellett az, hogy ha nem lépünk, akkor a kömyéken valaki más csatlakozik, és valószínűleg jó néhány vevőt elvisz: olyan szerelőket, akik hozzá vannak szokva a DUNAFERR radiátomoz. Mert ha egy szerelő máshol olcsóbban kapja meg a radiátort, akkor természetesen a többi terméket is ott veszi meg.

 

- A hálózathoz való csatlakozásnak milyen egyéb következményét tudja megemlíteni?

- Mivel jó áron tudom adni a DUNAFERR radiátort, ez természetesen profitemelkedést eredményezett. Az üzletlánc által ajánlott egyéb termékekkel is meg vagyok elégedve. Először tartottam egy-két olyan terméktől, ami korábban nem szerepelt a palettánkon és a szereiőink sem ismerték, de gyakorlatilag minden bevált.

- Sikerült bevezetni a termékeket?

- Igen. Ahogy az ötrétegű csőhöz gyártott ívcsöveket is – mi csak “gorbacsovnak” hívjuk. Azt gondoltam, hogy nem fogják megszeretni, de már egész sok szerelőnk dolgozik vele. Ugyanígy, az iszapleválasztók közül korábban csak a Spiroventet tartottuk, míg most a FIamcot is, mert keresik. Fontos a szerelők szerepe: ha belátják, hogy a termékek jó minőségűek, azokat ők is el tudják adni az építtetőnek.

- Ezért fontos, hogy a termékekről kimerítő információval tudja ellátni a szerelőket.

- Meg kell őket tanítani minden új technológiára, hiszen általában ezekkel a kereskedőnél találkoznak először. Amikor például mintegy 15 évvel ezelőtt bejött a rézcsöves szerelési technológia, nagyon sok szerelő évekig idegenkedett tőle. Ugyanígy van minden új technológiánál. Ötrétegű cső? Eleinte nagyon nem akarták használni, ma pedig általánosan elterjedt. A nálunk vásárló szerelők közül 78 éves a legidősebb, még aktív, és ő is dolgozik ötrétegű csővel. Az uNi-Tech technológiát elfogadták a régióban, a DUNAFERR radiátort pedig mindig is szerették.

 

- Kérem beszéljen a terveikről!

- Mindenképpen szeretnénk terjeszkedni. Mint említettem, egy-két éven belül egy új telephely és üzlethelyiség megnyitását tervezzük, a mostanihoz hasonló stílusban és kivitelben, hogy a vásárló az arculat alapján azonnal ráismerjen a vállalkozásra. Az anyagiakon felül a legnagyobb akadályt a szakképzett munkaerő hiánya jelenti, épülelgépészeti területre ugyanis nem képeznek ki kereskedőket. A betanítás pedig hosszadalmas és nehéz művelet. Gondolom, ezzel a problémával minden épülelgépészeti kereskedő szembesül.

-Köszönöm a beszélgetést.